انجام پایان نامه ارشد و پایان نامه دکتری کامپیوتر | نمونه فصل اول

انجام پایان نامه ارشد و پایان نامه دکتری کامپیوتر | نمونه فصل اول

1-1-    مقدمه 

در زندگی روزمره ی ما ، گفتار و حرکات ، در برقراری ارتباط با محیط اطراف، اساسی و ضروری هستند . افرادی که به دلایل مختلف قادر به سخن گفتن نیستند مانند بیماری ، یا افرادی که در حال انجام ورزش های خاصی مانند غواصی هستند ، حرکات مخصوص خود را دارند که به کمک آن ها می توانند با افرادی که این زبان اشاره را می فهمند ارتباط برقرار کنند.
بنابراین حرکات بدن انسان یک مفهوم طبیعی از برقراری ارتباط است و اجازه انتقال اطلاعات پیچیده را می دهد . این حرکات بیشتر و طبیعتا با دست و بدن بیان می شوند و از حرکات ساده که ما در محاورات روزانه استفاده می کنیم تا حرکات پیچیده که در کاربرد خاص استفاده می شوند طبقه بندی می شوند . اگرچه حرکات دست در میان فرهنگ های مختلف مفاهیم متفاوتی دارد اما با این حال این حرکات به طرز صمیمانه ای نشاندهندۀ اطلاعات معمولی هستند ، چرا که حرکات شامل اطلاعات بوده و می توانند جهت انجام برخی کارهای خاص ایده آل باشند . در میان حرکات بدن ، حرکات دست بیشتر مورد توجه است چرا که تعداد بیشماری از حرکات وجود دارد که می توان از آن جهت برقرای ارتباط با سیستم های کامپیوتری و ماشینی استفاده کرد . بنابراین می توان با ردیابی و آشکارسازی این حرکات از آن ها در کاربردهای مختلف بهره مند شد . در کل اهداف گسترده ای در زمینه ردیابی حرکات انسان وجود دارد که شامل کل بدن ، نیم تنه بالا ، دست ، سر و حتی چشم می باشند. هدف از انجام پایان نامه کامپیوتر حاضر نیز ارائه نرم افزاری هوشمند جهت ردیابی می باشد.

1-2-    سیستم های تشخیص حرکات

سیستم های تشخیص حرکات موجود را می توان به 3 دسته طبقه بندی کرد :
- بر اساس حرکت
- بر اساس لا مسه 
- بر اساس بینایی 
برای سیستم های مبتنی بر حرکت کاربر مجبور است یک وسیله متحرک و یا یک کنترلر خارجی را جهت انجام حرکات خود حمل کند . در سیستم های مبتنی بر حس لامسه ، می توان به درستی موقعیت انگشت یا قلم و همچنین مسر حرکت بر روی یک صفحه لمسی را ، جهت انجام فرمان های خاص و مختلف نگاشت کرد . البته حرکات 3D در این رنج قرار نمی گیرند ، چرا که تمام حرکات ممکن در داخل یک صفحه نمایش 2D محدود می شوند . در سیستم های نوع اول و دوم ، کاربر نیاز دارد که با یک وسیله خارجی تماس پیدا کند ، ولی در سیستم های نوع سوم که بر اساس بینایی است ، کاربر از تکنیک های بینایی کامپیوتری و مبتنی بر دوربین استفاده می کند که اجازه انجام دادن حرکات شهودی را بدون لمس چیزی فراهم می آورد .
واسط های کاربر بین انسان و کامپیوتر دائماً در حال رشد و پیشرفت بوده و به عنوان یکی از بهترین راه حل ها جهت انجام تعاملات بین انسان و ماشین است  (HMI) . برای انجام این بر هم کنش ها ، اکثر واسط های کاربر در اطراف وسایل مبتنی بر حس لامسه مانند ماوس ، صفحه کلید و یا صفحات لمسی متمرکز شده اند .
در حال حاضر واسط های کاربر غیر لمسی برای کامپیوتر و یا ماشین یک گزینه ی مناسب در بسیاری از محیط های صنعتی مانند بیمارستان ها ، اتاق های عمل ، تاسیسات نفتی و محیط های جنگی می باشد ، چرا که بسیاری از تجهیزات و دستگاه ها نمی توانند با دست خیس و یا دست روغنی یا خاکی کارائی مناسبی داشته باشند . در کاربردهای پزشکی اهمیت این موضوع واضح تر است . اگرچه سیستم های تشخیص حرکات و گفتار در برخی کاردبردهای خاص مانند سکتور پزشکی در حال رقابت هستند ، با نگاهی اجمالی به تاریخچه ی این سیستم ها ، می بینیم که سیستم های تشخیص گفتار راه خود را در اتاق های عمل پیدا کرده اند و این در حالی است که واسط های کاربر بین انسان و ماشین هنوز در دوران طفولیت خود به سر می برند . از آنجایی که در اتاق عمل جراح اجازه ندارد تا وسیله ای را لمس کند چرا که دستان جراح باید به صورت استریل باقی بمانند، این واسط ها بسیار سودمند خواهند بود . 
مزیت بزرگ یک سیستم HMI مبتنی بر حرکت این است که، که هیچ نیازی به یک  وسیله ی اضافی مانند دستکش های دیتا ، دستکش های رنگی و یا سایر وسایلی که کمک به قطعه بندی و شناسایی حرکت در تصاویر تولید شده توسط دوربین می کنند را ندارد .
این واسط های کاربر اغلب غیر قابل اجرا بودند بنابراین کار با چنین وسایلی رضایت بخش نبود . طبیعی است که برای یک جراح امکان پذیر نیست تا در طول جراحی دستکش دیتا بپوشد . همچنین سایر سیتم های تشخیص حرکات مبتنی بر دیتای ویدئوی 2D که نیازی به وسیله ی اضافی جهت حمل نداشتند با توجه به کارایی که داشتند کم تر مورد توجه بودند .
بنابراین سیستم HMI مبتنی بر این گونه واسط ها ، محدودیت هایی را ایجاد می کرد و یا نیازمند مجموعه ی پیچیده ای از عملیات جهت جبران کردن اطلاعات عمق از دست رفته بود . اما با کمک گرفتن از پیشرفت های اخیر در زمینه ی دوربین های 3D که مستقیماً اطلاعات عمق را تولید می کنند می توان در زمینه ی توسعه ی واسط های کاربر مبتنی بر حرکات گام برداشت .

جهت دانلود فایل کامل کلیک کنید

در صورت داشتن هرگونه سوال و یا نیاز به مشاوره در زمینه انجام پایان نامه ارشد و دکتری کامپیوتر با ما در ارتباط باشید.
 

۱۴۰۰/۰۳/۰۵
|
سینا
آموزش ن
مقالات مرتبط
نمونه پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک

نمونه پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک

نمونه پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک ارائه شده در این بخش فصل 5 پایان [...]

۱۴۰۳/۰۲/۱۸
|
سینا
نحوه نگارش پروپوزال

نحوه نگارش پروپوزال

نحوه نگارش پروپوزال را در این بخش سعی داریم با ارائه نمونه فایل PDF آموزش دهیم. ع [...]

۱۴۰۳/۰۲/۱۷
|
سینا
انجام پایان نامه ارشد و دکتری انتقال تکنولوژی

انجام پایان نامه ارشد و دکتری انتقال تکنولوژی

انجام پایان نامه انتقال تکنولوژی همانند  [...]

۱۴۰۳/۰۲/۱۵
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب